pondělí 2. září 2013

Špaldovo-celozrnný linecký koláč s broskvemi

Ahojda, sluníčka!

A už to začíná! Přichází podzim a já zase začínám řádně klepat kosu. V létě se sice raduju, ale v zimě nadávám jak starý dlaždic, bo nějaký ten centimetr tukové tkáně by se teď fakt hodil. Ale nedá se svítit, jdem nakupovat svetry. (Ve kterých budu k sežrání! Wraaaaauuu!)

Jinak za poslední tři měsíce jsem přibrala čtyři kila, tedy hlavně ve svalech, ale nejspíš i sem ta nějaký ten tučíček (přece jen sníst...? ne, doslova sežrat toooolik kilo arašídového másla...). Z mého pohledu, na jednu stranu mám z toho radost. Už mi konečně tak moc nelezou kosti a cítím se o dost lépe a ne tak vyčerpaně. (Prostě jsem vitálnější! Je to vůbec slovo? A taky už si konečně nesedím na kostech...) Ale na druhou stranu se bojím, že budu přibírat pořád a pořád a pořád a že to nedokážu zastavit a že zaplním celou planetu a až nakonec prasknu. Uaaaaaaaa! Ta moje hlava mi dává zabrat! Znáte to některá? Co s tím? Poraďteeee! (Nebo mi před explozí celého těla exploduje mozek!)

Jak už jsem psala dřív, tak nás mamina I zásobila vynikajícími slaďoučkými broskvemi a já se rozhodla upéct celkem jednoduchý špaldovo-celozrnný linecký koláč. 
Už jako malá jsem milovala linecké těsto! Nikdy nezapomenu, jak mi mamka vždycky, když šla nakoupit, donesla to šíleně sladké, v cukru zahalené a sladkou jahodovou marmeládou narvané, linecké kolečko nebo srdíčko (a sestřičce vždycky listovou trubičku s bílkovým sněhem, ty milovala!). No já jsem se jich mohla jednu dobu doslova užrat! A samozřejmě, na Vánoce moje nejvíc nejoblíbenější bylo linecké s marmeládou! (Teď ho trošilinku odstrkují vanilkové rohlíčky.) Jak jsem si na to jen vzpomněla, tak jsem neskutečně mooooc ráda, že mám v mražáku (no jooo, mrazáku!) nějaké to cukroví ještě schované! (Muhahahaaaa! To bude nálet!)

No, ale zpátky ke koláči. Normálně ho dělám s nastrouhanými jablíčky, skořicí a vlašskými ořechy (podzimní variace, už se těším!), ale že byly ty broskve, tak jsem to zkusila s nimi. A pecka! Povedlo se a byl výborný!


Nuo a recept je úplně jednoduchý a na jeden velký plech potřebujete:
  • 300 g celozrnné špaldové mouky
  • 150 g celozrnné pšeničné mouky
  • 150 g hladké bílé mouky
  • 200 g třtinového cukru
  • 250 g másla (HERY)
  • 2 vejce
  • celý prášek do pečiva
  • vanilkový cukr
  • špetku soli
  • 25 menších broskví (jejda, fakt nevím, kolik to bylo gramů)
  • vanilkový cukr na posypání
A úplně jednoduše všechny ingredience (kromě broskví) spolu smícháme ve velké míse a vytvoříme bochníček těsta. Aby se s tím lépe pracovalo, je dobré jej dát na hodinku, dvě, do lednice, ale já jsem byla nažhavená na pečení, tak jsem se do toho pustila hned. Z těsta si oddělíme 1/3 na mřížku (nj, tentokrát mi to nějak nevyšlo) a ze zbytku vyválíme plát o něco větší, než je velikost plechu (ať máme okraje), který na něj přeneseme. Pokud se nám těsto trhá, tak to přeneseme po kouscích a na plechu spojíme (stejně to pod broskvičkami nepůjde vidět). Broskvičky nakrájíme na kostičky, rozprostřeme na těsto, posypeme vanilkovým cukrem a ze zbytku těsta uděláme mřížku (nebo jako já - skoro mřížku). Pečeme v troubě ppedem vyhřáté na 175 °C cca 40 - 45 minutek, dokud okraje a mřížka nejsou krásně zlatavé (a opět to všude úžasně nevoní).

Jooo, miluju okraje! A byl faaaakt výborný! I s broskvemi! (Ale s jablíčky je přece jen o něco lepší...)


A jelikož mi zbylo trošičku těsta, tak mi jej bylo líto vyhodit a v lednici na mě ještě pomrkávalo pár borůvek, tak z toho vznikly ještě tito dva muffinní blbouni. Taky mňamózní!


Tak co? Co? Co? Jdete péct? Já bych zase hned šla, ale kdo to má pořád všechno jíst? (Jooo, za chvilku zaplním ceeeelou planetu!)

Zítra zase fičím do školy pracovat, tak si jdu ještě zrelaxnout s knížkou, co mi doporučila sestřička. Znáte Hunger Games? Četly jste? Viděly jste? Co na ni/něj říkáte?

A doufám, že jste některé první školní den přežily bez vážnějších újmů na zdraví!

Mějte se krásně!

Blondy

6 komentářů:

  1. Jé, ty jsi šikovná, ty mřížkové koláče se mi hrozně moc líbí a ty s těmi borůvkami samozřejmě taky :) První den ve škole byla hrůza, ale snad se to zlepší.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju! :) Ale když mi vyjde na mřížku, tak je ještě hezčí! :)
      Určitě zlepší ;)

      Vymazat
  2. dneska jsem si byla pro špaldovou mouku, ale chystám se dělat něco s cuketou, ale to tvoje pečení vypadá taky moc výborně

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju! Ja dneska ze špaldové a pohankové mouky a cukety upekla výborný chlebík! :)

      Vymazat
  3. Ty jsi šikulka:) Já naposledy pekla domácí buchty plněné mákem nebo povidly a makový závin:) Naprosto nezdravé, však si o to taky tatíček řekl:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju! :) Jeeee, mák! to je moje! To bych si pošušňala :D

      Vymazat