pondělí 15. července 2013

Šnečku, šnečku, vystrč růžky!

Ahojte!

Radujme se, veselme se! Jsou tady! Skořicový šnečci!

Poslední dobou se mě strašně moc drží nepřekonatelná chuť na skořici. Ano, rvu ji k banánům, jablíčkům a hruškám do kaší, lívanců, mikrovlnkových buchetek, perník jsem kvůli ní pekla a pak přišli na řadu aji tito krásní skořicoví šneci (nj, trošku se mi přemnožili).


Skořicové šneky jsem už jednou pekla (asi před rokem) podle receptu od Kluků v akci, ale byli takoví malí a sušší, takže jsem se ně znovu nepokoušela. Před asi 14 dny jsem narazila na blog od Veroniky a v něm na skořicové suky. Ty se mi tedy na první pohled moc zalíbily (opravdu krasavci!) a už jsem byla nastartovaná v kuchyni, ALE nakonec stejně vyhrál recept tento. A můžu Vám říct, že úspěch byl teda obrovský! Po třech dnech padli za vlast a z celkem 44 upečených kousků na mě zbylo jen 5! (Takový úspěch jsem ještě nezažila! Jsem fakt dobrá, dvojité poplácání po zádech.)

Skořicové šneky jsem připravovala z kynutého těsta. A kliiid! Nebojte se toho! (A nezavírejte tento příspěvek!) Kynuté těsto zvládne opravdu každý/á/é. I já jsem z něj měla celkem respekt, ale jednoho dne jsem prostě koupila droždí, ohřála trošku mléka, napumpovala svaly na hnětení a povedlo se! (Byly to boží tvarohové a makové koláče!) Takže překonejte svůj strach, nažhavte troubu a jdeme na to! 


V původním receptu pracovali se sušeným droždím, ale já spíš upřednostňuju čerstvé, takže záleží na Vás.

Těsto: (na cca 22 šneků)
  • 270 g polohrubé mouky (+ něco navíc)
  • 300 g celozrnné špaldové mouky
  • 60 g třtinového cukru
  • 21 g čerstvého droždí (půl kostky) nebo 1 balíček sušeného droždí
  • 2/3 hrnku vlažného mléka (+ něco navíc)
  • 1 vejce (pokojové teploty)
  • 3 lžíce rozpuštěného másla
  • 1 lžička soli
  • vanilkový extrakt
  • + vejce na potření
Taaakže nejprve jsem začala tím, že jsem si připravila kvásek. Vzala jsem asi třetinu vlažného mléka (NE studeného! NE teplého! VLAŽNÉHO! Jinak Vám kvasnice zdechnou a to by byl asi pohřeb Vašich šneků.), do kterého jsem zamíchala lžíci cukru a rozdrobila droždí. Směs jsem dala na teplé místo (do otevřené trouby zapnuté na 50°C) a nechala kvásek vzejít, cca 10 minut. (Pokud po 10 minutách nezpozorujete změnu, pusťte si toto a znova s druhou půlku droždí.)

Mezitím jsem ve velké (obří, když děláte z dvojité dávky, lavoru, když děláte z trojité dávky) míse smíchala mouky a sůl, v jiné misce vyšlehala vejce se zbylým mlékem, rozpuštěným máslem, cukrem a vanilkou a tuto tekutou směs nalila k mouce, ke které jsem přidala i vzešlý kvásek. A teď přišly na řadu moje napumpované bicáky, tzn. míchala jsem a míchala a míchala, až jsem nakonec hnětla a hnětla a hnětla (na pracovní desce), dokud nebylo těsto jemné, pružné a nelepilo se na prsty (pokud je moc tuhé, přidejte mléko, pokud se moc lepí, přidejte mouku). Z těsta jsem udělala bochánek, šoupla do misky, poprášila moukou, přikryla utěrkou, šoupla do trouby stále zapnuté na 50°C (nebo jiné teplé místo) a nechala cca 60 - 90 minut kynout. Mělo by nabýt tak 2x většího objemu (až mi zdrhalo z misky, bylo ready).

Zatímco těsto kynulo nebo spíš dokynulovalo (je to vůbec slovo?!) jsem si  nachystala náplň:
  • 125 g třtinového cukru
  • 2 lžíce skořice
  • 1 lžička mletého hřebíčku
  • trošku soli
  • 1/3 hrnku rozpuštěného másla
Všechny suroviny jsem jednoduše smíchala v misce a vytvořila takovou hnědou mňagačku (strašně dobrou, takže ji nesežerte dřív, než ji použijete).

A těsto mi zatím krááásně nakynulo, tak jsem ho vzala, ještě párkrát na pracovní lince propracovala/prohnětla a rozválela na velký obdelník cca 30 x 50 cm tloušťky asi 0,5 cm, na který jsem rovnoměrně rozetřela nachystanou náplň, přičemž spodní okraj obdelníku (1 - 2 cm) jsem nechala bez a potřela jej rozšlehaným vajíčkem. A pak už stačilo od vrchního okraje začít obdelník rolovat, u spodního okraje dobře přimáčknout, roládu rozřezat na 2 - 3 cm široké šneky, ty vyskládat na plech a lehce potřít rozšlehaným vajíčkem. Jo a skládejte v dostatečné vzdálenosti od sebe, bo Vám ještě nakynout. Šneky jsem šoupla do trouby vyhřáté na 175 - 200 °C a pekla cca 20 - 25 minut dokud nebyly krásně zlatohnědí a všude to opět tak nádherně nevonělo skořicí (ježiš, jak já tu vůni miluju!!).


Náplň na spodku plechu vytvořila naprosto dokonalý karamel (ze kterého jsem se totálně zkaramelizovala a byla přeslazená tak půl dne... Něco jako mega velká nálož energie a já byla jak veverka ze "Za plotem"), takže jsem šneky hned po vytažení z trouby přeskládala na tác pokrytý potravinářskou fólii, aby mi šneci na plech nepřitvrdnuli. (Jo a mimochodem pozor, byli celkem horcí.)

Byli fakt výborní! Uvniř měkoučcí, na povrchu křupavoučcí, slaďoučcí a tak akorát skořicoví. Normální žůžo labůžo!

Příště zkouším z kynutého těsta upéct americké koblížky (že by se skořicí...?). A stačilo na ně jen pomyslet a už mám zas tlamku plnu slin... Mhmmmmmmmm...

Tak co? Jdete do toho? Nebo už máte kynuté těsto za sebou? A co jste z něj kouzlily? Inspirujte mě!

Mějte se kráááásně, upečte si šnečky a posílejte fotky! (Těch šneků.)

Bloondy

13 komentářů:

  1. Ty vypadají božsky :) Možná je upeču na doma, ale nezdravé z normální mouky a s množstvím cukru :) To bude vůně :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to je budeš mít víc nadýchanější, mňam! :) a věř mi, že toho cukru, co jsem použila já, je opravdu dost a přidávat fakt nemusíš :D Teda pokud nechceš ostatním doma natrvalo zalepit pusu :D

      Vymazat
  2. Upřímně jsem doufala, že ten recept se tu objeví co nejpozději, abys mě zas nelákala...:D Musím ale odolat, nakoupila jsem včera tolik jídla, že nevím, kdy to všechno sníst :D

    OdpovědětVymazat
  3. Vypadají báječně, poplácej se i za mě!:D

    OdpovědětVymazat
  4. Ahoj, to je dobra nahoda, protoze zrovna ty podle Canadian living sama obcas delavam :) Jsou oboje trosku jine, mne asi o chlup vic chutnaji ty, na ktere mam na blogu recept, ale kdyz mam pocit, ze chci "zdravejsi
    " (haha :D) verzi, tak delam taky tyto :) Povedly se ti ovsem skvele :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj! :) Děkuji! :) No, pro tentokrát jsem zvolila tu "zdravější" variantu (ovšem s tím množstvím másla a cukru, co jsem použila to "haha" fakt sedí :D), ale ty Tvoje chci udělat určitě též, jen mě překvapilo to množství vajíček na množství mouky, takže už kvůli toho je musím otestovat :)

      Vymazat
    2. Jo, je jich tam dost, rika se tomu rich yeast dough :)

      Vymazat