středa 22. května 2013

Jahodový koláč s drobenkou

Hola hej! (Na to, že se musím jít ZASE učit, je to celkem optimistické zvolání.)

A je to tady! (No, vlastně už to tu je nějakou dobu...) Sezóna jahod! A kdo by nemiloval jahody? Takže ani já jsem neodolala slevové nabídce na 2 kg nádherných červených jahod za 99,90 Kč v Tescu (a vrhla se na ně s partou důchodců). No jo, jenže co s 2 kg jahod? Tolik se u nás určitě nesní a mražák máme narvaný až po strop. To znamenalo jediné... Hohoho, jde se péct!! A z mého úplně prvního pečícího jahodového pokusu vznikl výborný JAHODOVÝ KOLÁČ S DROBENKOU. Inspirovala jsem se opět u své oblíbené Kitchenette (originál najdete zde), ale koláč si zase upravila k obrazu svému :). Množství je na velký plech a pokud neexperimentujete s moukami, tak použijte čistě hladkou pšeničnou mouku.


Těsto:
  • 350 g bílého jogurtu (plnotučného)
  • 240 g hladké špaldové mouky
  • 2 vejce
  • 130 g třtinového cukru
  • 1 vanilkový cukr
  • 1 prášek do pečiva
  • špetka soli
  • lžička vanilkové esence
  • 1 kg jahod (slaďoučkých, červeňoučkých)
Drobenka:
  • 120 g másla
  • 120 g celozrnné pšeničné mouky
  • 120 g třtinového cukru
  • 60 g jemných ovesných vloček
  • 50 g celých ovesných vloček
  • špetka soli
  • lžička skořice
Troubu jsem předehřála na 175°C, jahody odšťopkovala (nebo jak je to slovo?) a nakrájela na poloviny, popř. třetiny (bo některé byly fakt macci). Pak jsem se vrhla na těsto. V míse jsem smíchala jogurt, vejce, cukry, sůl, esenci a šlehala tak dlouho, dokud se krystalky cukru nerozpustily. Poté jsem přisypala prosátou mouku s práškem do pečiva a promíchala. Nalila na velký plech vymazaný máslem a vysypaný moukou, rozprostřela a na těsto dala nakrájené jahody. Tradičním způsobem jsem si přichystala drobenku, tzn. prsty jsem v míse "promačkala" všechny ingredience a drobenku rovnoměrné rozdrobila na jahody. Koláč jsem šoupla do trouby a pekla asi 40 minut, až byla drobenka krásně křupavá a okraje zlaté.


Koláč byl výborný! (Třeba sestřička zaspamuje a potvrdí to.) Vespod jenom teňoučké jogurtové těsto, pak velká vrstva sladkých jahod a nakonec ta křupavá drobenka...no prostě božská kombinace! Už se těším, až jej vyzkouším s třešněmi, a broskve by též nemusely být špatné. A vůbec, mrskněte tam to, co máte rádi a máte po ruce :).

Jinak včera jsem teda poprvé vařila svůj rebarborový kompot a mé dojmy:

  1. TO JSTE MI NEMOHL NĚKDO ŘÍCT, ŽE SE NEMÁ VAŘIT NA PRUDKO, PROTOŽE REBARBORA RÁDA "UTÍKÁ" A ZASE...SVINÍ MI CELOU KUCHYŇ??!!
  2. Na dva stonky jsem dala lžíci medu a dvě lžíce sirupu z datlí a výsledná chuť nic moc, pořád to bylo kyselé jak cyp
  3. Ve výsledku to vypadalo, jakoby to už někdo jednou "zpracoval" a "vrátil"
  4. Chyba určitě nebyla ve mně (nikdy!!), rebarbora mě prostě nemá ráda
  5. Ale ještě ji dám jednu šanci a chtěla bych ji ochutnat v koláči, ale vypadá to, že si nebudeme moc rozumět...
Rebarborový kompot s ricottou a tvarohem
Mějte se krásně, já se jdu učit...ble...(ještěže jsem zjógovaná a je mi taaaaak fajn).

Blondy

10 komentářů:

  1. Tak to věřím, že je výborný! :))
    A jak píšeš S., vypadá perfektně. Povedl se ti. ;)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju! :) Já bych Vám tak strašně ráda dala ochutnat, jen kdybych věděla jak :D

      Vymazat
  2. Krásný koláč! ;-) A mé zvolání je stejné: "Jsem po cvičení a jdu se učit!"

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji :) Mé zvolání teď je: Jsem po několikahodinovém učení a jdu totálně vypnout... Jsem úplně kantare..ufff...

      Vymazat
  3. Tak ten koláč bych určitě chtěla vyzkoušet, vypadá moc dobře :)
    A včera jsem zrovna pekla koláč z rebarbory a dopadlo to výborně, na blog jsem dala fotky, tak jestli ještě někdy dáš šanci rebarbore, tak tenhle ti mužu doporučit, všem chutnal :))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Určitě vyzkoušej, fakt stojí za to ;) No, v případě koláče z rebarbory bych byla nejradši, kdyby mi ho někdo upekl :D po mé dosavadní zkušenosti se celkem bojím, co by mi zase rebarbora vyvedla :D

      Vymazat
  4. Ten rebarborový kompot vypadá jako rozmačkaný banán :D

    Neboj, v koláči ti nic nevyvede.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já myslím, že oproti tomuto vypadá rozmačkaný banán mnohem lépe :D Uvidíme, třeba se odhodlám a koláč vyzkouším :)

      Vymazat