pátek 31. května 2013

Apple pie

Ahojte!

Jak jsem slibovala, tady to máte :).

Měli jsme doma hafo jablek, takže co s nimi? To samé, co jsem udělala s kilem jahod. Upeču koláč. Ale jaký? Na koláč z jablek jsem vždycky používala linecké těsto, ale tentokrát jsem chtěla něco trošku jiného. Už dlouho jsem ho chtěla zkusit, jenže jsem nikdy nenašla tu odvahu. Takže "challenge accepted" a nadešel jeho čas! Bude to APLLE PIE! A vznikl tento krasavec :).

Těsto na Apple pies je na rozdíl od toho lineckého křehčí, máslovější a méně sladké. Nejtradičnější jsou recepty na Apple pie bez vajec, avšak mě zaujal právě tento recept. Já použila opět špaldové mouky a třtinový cukr, ale pokud nemáte nebo nepoužíváte, použijte normální hladkou mouku.
Těsto
  • 150 g hladké špaldové mouky
  • 150 g celozrnné špaldové mouky
  • 200 g másla (HERY) pokojové teploty
  • 1 vejce
  • 25 g třtinového cukru
  • 2 lžíce ledové vody
  • 1 lžíce octa
  • lžička soli
Náplň
  • 6 - 7 středních jablek (lepší jsou tvrdší a kyselejší)
  • 50 g třtinového cukru
  • 1 vanilkový cukr
  • 2 lžíce hladké špaldové mouky
  • 1 lžíce skořice
  • vlašské ořechy
Máslo jsem nakrájela na malé kostky a nechala trošku změknout. V míse jsem si smíchala mouky, cukr a sůl a ke směsi přidala kostky másla. Směs jsem zpracovala tak, že jsem vzala do každé ruky jídelní nůž, tahy "proti sobě" (jako bych sekala) zapracovala másla do mouky a vytvořila něco jako drobenku (velikosti hrášku). V hrníčku jsem vyšlehala vajíčko s ledovou vodou (kterou jsem mimochodem v mražáku zapomněla a musela čekat, až se rozpustí...no, někdy se ta blondýna ve mně nezapře) a octem a přilila ke směsi. Podle pokynů teď byla na řadě vidlička, již se těsto mělo zapracovat dokupy (aby se máslo teplem rukou moc nerozpustilo). Absolutně mi to nešlo, bordel byl všude (už s těmi noži to byl celkem boj), tak jsem se na vidličku vyprdla a jemně a rychle těsto zpracovala konečky prstů.  Těsto je hotové, až se nelepí na okraje mísy a je celistvé. Hotové těsto jsem dala na hodinu do lednice. (Pozn. Těsto se nesmí hnětat, jako třeba kynuté, bo jinak by ve výsledku nebylo křehké a drolivé.) 
Mezitím jsem jablka odjadřincovala, oloupala, nakrájela na kostky (cca 2x2 cm) a promíchala se všemi ostatními surovinami.
Těsto jsem vytáhla z lednice, rozdělila na dvě části a z každé vyválela placku velikosti o něco větší, než byla forma na koláč. První placku jsem dala do formy tak, aby přes okraj přečnívala aspoň o 2 cm, na  ni rozprostřela jablečnou náplň, kterou jsem přikryla druhou plackou. Okraje obou placek jsem přimáčkla k sobě a zarolovala dovnitř formy, koláč potřela rozšlehaným vejcem a propíchala, aby mohla unikat pára. Koláč jsem vložila do předem vyhřáté trouby na 200°C a pekla 35 - 40 minut.


Výborný koláč a už se těším, až ho upeču zase. Vy určitě taky vyzkoušejte a na závěr můžete podávat se lžičkou zakysané smetany. Já si k němu dala lžící bílého jogurtu a měla jsem fajnou svačinku.

Pěkný zbytek dne!

Blondy

2 komentáře:

  1. ten vypadá skvěle:) miluju jablečné koláče:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji, já právě též :) ale abych řekla pravdu, tak miluju všechny ovocné koláče :)

      Vymazat