sobota 4. května 2013

Podzim...?

Pěkný den Všem!

Jak se dneska máte? Co plánujete v takovém počasí? Zachumlat se do postele s nějakou fajnou knížkou či seriálem a nevystrčit nos? :) Jojo, dneska Vám to zcela schvaluju, ráno jsem aji hafana měla problém vytáhnou z pelechu, ranní venčení byla zkráceno na cca 10 minut a pak rychle šup zpátky domů do tepla :).

Dnešní pohled ven mi evokoval podzim, prostě typické podzimní počasí. A co si budu nalhávat, i má dnešní nálada je taková poněkud podzimně depresivní (ale jenom trošku). Tak nějak první, co jsem si poté s podzimem spojila, byl(a): 

MŮJ výtvor :D
Ano, ano, většinu napadl Halloween, ale mě spíš dnešní večeře a téma dnešního příspěvku -  DÝNĚ.

Taky to určitě znáte. Objevíte něco nového, co se Vám zalíbí, co Vám zachutná a je to....nějak to začnete chtít častěji a častěji a častěji a nemůžete se toho nabažit :). Některým se samozřejmě s časem daná věc okouká nebo se ji jednoduše přejí, ale ty okamžiky předtím, kdy si ji užíváte...mhmmmmm..

Před několika měsíci, pamatuji si, že to bylo zrovna chvilku před Haloweenem (viz. fotka :D), jsem si koupila svoji první dýni. Jen tak se na mě smála z té bedýnky, tak jsem si řekla, že za zkoušku nic nedám. Neříkám, že bych snad předtím dýni nejedla či neochutnala, ale nikdy jsem ji moc nevyhledávala, takže jaké bylo překvapení, když jsem se do ní pustila a úplně se do ní zamilovala :).



Dýně je z 90% tvořena hlavně vodou a vlákinou. Obsahuje velmi mnoho minerálu, zejména sodík, měď, draslík, chlor a fosfor a její oranžovoučké zbarvení je způsobeno bohatostí na vitamínu A (alfa a beta karoten, lutein). Dýně také působí močopudně a má detoxikační účinky. Pozitivně působí na imunitní systém, činnost srdce, slinivky břišní, dále pomáha při léčbě aterosklerózy, revmatismu a dny.

Dýně hýří různými barvami od bělavě krémové přes oranžovou až po zelenou a vyskytuje se ve všemožných tvarech v závislosti na druhu dýně, kterých je nepřeberné množství.

Já osobně jsem jsem zatím vyzkoušela dýni muškátovou, máslovou a hokaido. Chutí (lehce nasládlou) mi připadaly všechny tak nějak stejné, takže naprosto výborné, možná jen tak hokaido byla taková víc měkčí a rychlejší na přípravu. Nejraději dýni připravuju jen tak pečenou, tzn. nakrájíte na měsíčky nebo větší kostky, přidáte koření (rilovací nebo sůl a pepř) vložite do trouby rozpálené na 200°C a za občasného promíchání pečete asi 40 minut, dokud není dýně měkká. Nebo ji také můžete nakrájet na menší kousky, opéct na pánvičce s další zeleninkou, hojně zasypat sýrem a máte další dokonalý hlavní chod :). Určitě bych někdy v budoucnu chtěla vyzkoušet nějaký sladký recept s dýní - muffiny nebo buchtu a taky určitě polévku, na tu už se chystám dlouho. Máte fajný recept, jenž byste mi poradili? :)

Pečená dýně s lilkem a sýrem, uzené tofu, rajčatová omáčka

Pečená dýně se sýrem, uzený šmakoun, kedlubna a ředkvičky

Možná si říkáte, že jsem moula, když dýně je typická pro podzim a já tady o ní básním na jaře, ale v dnešní době ji sežene v supermarketech po celý rok, tak proč si trošku nezpestřit jídelníček? :)

Mějte krásný den!

Blondy

P.S. Třeba mě budete mít za puberťáka, ale když jsem psala, že dýně mohou mít různý tvar, tak si prostě neodpustím nedát tady tuto fotku :D.



Žádné komentáře:

Okomentovat